Cursus Zelfportret
Dit thema komt veel voor in de schilderkunst, denk maar aan de zelfportretten van Rembrandt, maar ook in de fotografie. Zelfs fotografen die meer in opdracht fotografeerden, zoals Paul Huf, hebben ooit wel eens een foto gemaakt van zichzelf. In de fotografie hebben zelfportretten vaak een emancipatorische ondertoon. Er zijn opvallend veel vrouwen die zichzelf als onderwerp hebben verkozen, bijvoorbeeld rond 1900 op een sufragette-achtige manier met een grote technische camera aan hun zijde, stoer blikkend in de spiegel. Men is autonoom- niet afhankelijk van iemand anders- als men zichzelf als model neemt, en daardoor vrij clichébeelden over vrouwen op de hak te nemen, zoals Cindy Sherman. Of de eigen sensualiteit en psyche, te exploreren op een intieme manier, zoals Franscesca Woodman, Marlo Broekmans of Risk Hazekamp. Alleen het publiek mag uiteindelijk kijken als de foto goed is. Veel fotografen gebruiken hun zelfportretten als een dagboek, om te vertellen over hun dagelijkse leven, of het milieu waarin ze verkeren zoals Gerard Fieret of Nan Goldin. Paul de Nooyer en Teun Hocks gebruiken zichzelf om humoristische, licht absurde verhalen te vertellen. Het schilderen, al is dat een achtergrondwandje in het eigen huis, of direct in de foto, komt bij dit soort fotografie al gauw om de hoek kijken.
Deze cursus wordt gegeven in ATELIER AMERSFOORT
Lijst van fotografen die zelfportretten hebben gemaakt of nog steeds maken.
Suffragette-achtig met camera in de hand.
Margaret Bourke-White
Germaine Krull
Ilse Bing
Frances Benjamin Johnson
Kate Matthews
Fotograferen met behulp van een spiegel, terloops of toevallig, of om een andere kant van jezelf te laten zien. Symboliek van de spiegel. Barsten en vuil op de spiegel die ook het beeld bepalen. Of een gebroken spiegel, je ziet dan fragmenten van jezelf. Jezelf fotograferen door middel van spiegelende ruiten op straat.
Eva Besnyö
Ilse Bing
Emmy Andriesse
Eugène Adget
Florence Henri
Marianne Dommisse
Begin van de fotografie, men laat zich fotograferen ettelijke malen door een fotograaf, maar wel volgens eigen idee.
Prince Lobkowitz
La comtesse de Castiglione
Een foto van La comtesse de Castiglione.
Men fotografeert zichzelf als een kunstenaar, zelfbewust, in de traditie van de romantiek.
Nadar
Men fotografeert zijn eigen schaduw.
Martien Coppens
Invloed van het surrealisme. De invloed van Freud om het eigen onderbewustzijn te laten zien of de wereld van de droom. Thema’s als (onderdrukte) seksualiteit, verlangen, angst, komen naar voren. Het surrealisme is gekoppeld aan een bepaalde tijdsgewricht maar de invloed reikt nog veel verder, net als het symbolisme en de romantiek. Uiting wordt gegeven aan fantasie. Foto’s worden geënsceneerd. In de donkere kamer exploreert men verschillende technieken zoals de sandwichtechniek of solarisatie.
Man Ray
Gertrud Arndt
Wanda Wultz
Florence Chevallier
Marlo Broekmans
Francesca Woodman
Francesca Woodman "It must be time for lunch now"
Toto Frima
Cornelia Nauta
Onderzoek van de eigen identiteit of gender. Het aannemen van verschillende gedaanten, mannelijk of vrouwelijk.
Claude Cahun
Cindy Sherman
Risk Hazekamp
Mengeling van schilderkunst met fotografie.
Tjarda Sixma
Teun Hocks
Paul de Nooyer
Sporen (letterlijk en figuurlijk) worden achtergelaten.
Boudewijn Payens
Michel Szulc Krzyzanowski
David Hockney
Fotograferen op een dagboek-achtige manier, als een doorlopend beeldverslag. Een tikje rauw en slordig maar uit het leven gegrepen en daardoor indringend.
Gerard Fieret
Nan Goldin
Zelfportret is niet het hoofdthema in het oeuvre van de fotograaf. Als de fotograaf echter een reeks zelfportretten maakt, dan past het wel binnen het oeuvre, met een knipoog.
Paul Huf
Martin Parr
Annie Leibovitz
Margriet Smulders
De fotograaf noemt zich geen fotograaf maar beeldend kunstenaar. Hij of zij maakt installatie’s waarbij foto’s -in dit geval zelfportretten- worden gebruikt.
Katharina Sieverding
Krystina Ziach
Lydia Schouten
Moniek Toebosch
Het naakte lichaam is één met de natuur.
Wanda Michalak